Pneumatiky jsou základním prvkem každého vozidla, protože jsou v kontaktu s povrchem silnice a hrají nezastupitelnou roli v pohybu a ovládání auta. Správný tlak v nich je zase důležitým faktorem pro bezpečnost, ovladatelnost a komfort ježdění.
Optimální tlak pneumatik na vozidle zajišťuje, že rozložení váhy vozidla je rovnoměrné a že pneumatiky mají správnou plochu kontaktu s silnicí. To zvyšuje trakci, což je nezbytné pro efektivní zrychlení, brždění i zatáčení. Kvalitní trakce zase znamená automaticky i lepší ovladatelnost, což je důležité v náročných či nouzových manévrech.
Správný tlak také zabraňuje nadměrnému nebo nerovnoměrnému opotřebení pneumatik. Pneumatiky s nízkým tlakem jsou mnohem více náchylné k poškození.
Stejně důležitá je úloha správného tlaku pneumatik ve vztahu ke spotřebě paliva. Nízký tlak zvyšuje odpor pneumatik při kutálení, což znamená, že motor musí vynaložit více energie na pohyb vozidla. Tím pádem se zvyšuje i spotřeba paliva během cesty .
Abyste měli jistotu, že pneumatiky mají optimální tlak, je třeba jej kontrolovat minimálně jednou měsíčně a před každou delší cestou. Dělejte to tehdy, když jsou pneumatiky studené, protože jízda zvyšuje jejich teplotu a tím i tlak. Ideální je tedy zkontrolovat tlak před nastartováním nebo krátce po něm přímo na čerpací stanici v blízkém okolí.
Zanedbání pravidelné kontroly vede k nejčastějšímu jevu a to k podhuštění pneumatik. To má dopad na bezpečnost a výkon vozidla a ačkoli existují určité situace, kde může nižší tlak v pneumatikách přinést omezené výhody, je dobré vědět, že tyto případy jsou výjimkou a správný tlak je vždy tím nejlepším možným řešením.
Podhuštěná pneumatika totiž má tendenci zvyšovat kontakt s vozovkou. To má výhodu lepší trakce na měkkých nebo kluzkých površích, jako je sníh nebo písek, ale v běžných jízdních podmínkách to přináší mnohem více praktických nevýhod.
Podhuštění způsobuje zvýšené tření, což vede k rychlejšímu opotřebení pneumatik, snížené účinnosti paliva a dlouhodobě ik vyššímu zahřívání pneumatik.
Nízký tlak v pneumatikách také ovlivňuje ovladatelnost vozidla. Auto s podhuštěnými pneumatikami se stává těžkopádným a hůře reaguje na řízení. Toto zhoršení reakce může být nebezpečné zejména v nouzových situacích, kde rychlá a přesná reakce může být klíčová pro bezpečné vyhnutí se dopravní kolizi či překážce.
Co se týká opotřebení dezénu, podhuštěné pneumatiky mohou za jistých okolností způsobit pomalejší opotřebení středu dezénu. Tento malý potenciální přínos je ale spojen s nevýhodou nerovnoměrného opotřebení ramen pneumatiky.
Přehuštěné pneumatiky mohou na první pohled působit jako řešení pro zlepšení spotřeby paliva, ale i tento stav má nevýhody. Přestože mírně zvýšený tlak v pneumatikách skutečně přispívá k nižší spotřebě paliva díky snížení odporu při kutálení, dochází při něm ik omezení kontaktu pneumatiky s povrchem silnice, což zhoršuje trakci.
Menší plocha kontaktu s silnicí má za následek, že pneumatika nedokáže efektivně absorbovat nerovnosti povrchu, což vede k nepohodlné jízdě.
Toto je nejvíce patrné na velmi špatně udržovaných nebo nerovných cestách, kde vůz absorbuje méně z vibrací a nárazů, což následně zvyšuje zatížení pro řidiče i pasažéry. Tento problém je o to více citelný zejména na dlouhých trasách.
Kromě toho, přehuštěné pneumatiky jsou vystaveny zvýšenému riziku defektu. Vysoký tlak způsobuje, že pneumatika je náchylná k poškození od ostrých předmětů na silnici či při nárazu do obrubníků a děr. Nadměrný tlak vede ik nerovnoměrnému opotřebení, hlavně ve středu dezénu, což následně zkracuje životnost pneumatiky.
I když se tedy může zdát být lákavé nafoukat pneumatiky nad jejich standardní tlak ve snaze ušetřit na palivu, tyto krátkodobé úspory se nevyrovnají ostatním a dlouhodobým nevýhodám. Ten správný tlak naleznete vždy v příručce od výrobce vozidla.
Udržování správného tlaku v pneumatikách je tedy nezbytné pro bezpečnou a zároveň efektivní jízdu. Pokud nechcete být odkázáni pouze na dofoukání pneumatik na čerpací stanici, nejlepší možností jsou kompresory určené do auta a na doma .
Jednou z možností je AMIO Digitální kompresor do auta LED 12V , který je vybaven mnoha funkcemi. Tento kompresor je napájen přímo z 12V zásuvky zapalovače a jeho maximální provozní tlak dosahuje až 10 bar/150 kPa. Mezi jeho výhody patří integrovaná LED baterka, která usnadňuje práci ve slabém osvětlení.
K dispozici máme také digitální manometr pro přesné měření tlaku a sada obsahuje tři konektory pro nadýmání různých věcí, jako jsou míče, matrace či kola. Má také praktický prostor pro uložení kabelů, vzduchových hadic a adaptérů.
Dalším zajímavým modelem je AMIO Vzduchový kompresor do auta 12V HQ LED ACOMP-06 . Tento model má také napájení přes 12V zásuvku a nabízí maximální tlak 7 bar. Součástí je integrovaný manometr a sada nafukovacích trysek. Díky kovovému obalu a pryžovým nožičkám je kompresor odolný vůči pádu i vibracím.
V každém případě platí, že pokud už si budete kupovat kompresor na dofoukání pneumatik do auta, nešetřete. Jděte po kvalitě, která vás na cestě nikdy nezklame.
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 15.11.2024